For Swingendes Dansebandforum

For Swingendes eget dansebandforum hvor dansebandmiljøet i hele Norden er tema.

IndeksIndeks  HjelpHjelp  SøkSøk  MedlemslisteMedlemsliste  GrupperGrupper  Bli MedlemBli Medlem  Logg Inn  

Share | 

22-23 juli -2011

Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Go down 
AvInnlegg
Arnfinn

Antall Innlegg : 66
Registration date : 07.08.2009

PosteTema: 22-23 juli -2011   Søn Aug 07, 2011 8:59 am

Denne helga og de påfølgende ukene har vært tunge for alle-
Har derfor et spørsmål :
Hvordan synes dere de forskjellige dansebandsiter har tatt for seg dette tragiske som
har skjedd ?
Vi vet at det er delte meninger om dette , så derfor er det viktig at dette kommer fram !
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Thomas Neraasen
Admin

Male Antall Innlegg : 84
Jobb/Interesser : Radiomedarbeider
Favorittdanseband : PK & Dansefolket
Registration date : 17.04.2008

PosteTema: Re: 22-23 juli -2011   Man Aug 08, 2011 3:21 am

Når du spør om dette så direkte, så må jeg bare si at jeg syns Danseband.no og Dansaktuellt sin sterke kritikk og lynsjing av band og arrangører var å gå litt for langt og ganske upassende etter min mening. Jeg syns vi bør være veldig forsiktige med å gå ut med skarp kritikk av folk som stod midt oppi et arrangement akkurat da det smalt i Oslo og på Utøya. Vi kan ikke forlange at alle på stående fot skulle ta de rette avgjørelsene helt etter boka der og da, da vi ikke visste hvor alvorlig situasjonen var og hvor mange kanskje ikke hadde tid til å følge med så godt på nyhetene det første døgnet etter hendelsen. De som stod midt oppi gjennomføringen av en festival hadde neppe tid til å få med seg alt som skjedde i Oslo, på Utøya og på våre riksdekkende tv- og radiokanaler. Å true med å boikotte alle bandene som spilte på festivalen for all framtid syns jeg blir å gå for langt, samme hvor upassende man måtte mene det var at disse arrangementene ble gjennomført. Det var sikkert ikke enkle avgjørelser å ta om man skulle avlyse eller gjennomføre, og jeg syns vi bør trå varsomt over for de som var nødt til å ta disse tøffe avgjørelsene midt i selve terrorhelga.

Når det gjelder min egen webside, så markerte jeg det hele med en liten notis om hendelsen som ble lagt ut på lørdagen, i tillegg til at jeg avstod fra å oppdatere sida mi den første helga etter hendelsen, og jeg lot også være å oppdatere dansekalenderen min uka i etterkant ettersom mange arrangementer sikkert ville bli avlyst den etterfølgende helga også. Utenom det så vil jeg holde meg for god til å dømme verken band eller arrangører som gjennomførte planlagte arrangementer under selve terrorhelga. Der syns jeg media og webportaler bør trå veldig varsomt, hendelsen var trist og vond nok som den var, om man ikke skal bli lynsjet av to av landets største webportaler i tillegg. Vi bør stå sammen i denne situasjonen og støtte hverandre, ikke henge hverandre ut og true med boikott.

Dette var min personlige mening, og jeg hører gjerne fra flere som har synspunkter om saken som Arnfinn har luftet her på forumet.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil http://www.forswingende.com
Arnfinn

PosteTema: Re: 22-23 juli -2011   Man Aug 08, 2011 6:32 pm

Det er tydelig at ordene penger i en slik sammenheng er farlig å nevne .
Kan egentlig godt forstå at enkelte så på dette som et vanskelig valg .
Ingen av de to nevnte websidene har nevnt ordet lynsje i denne saken . At jeg fortsatt
mener det var en feil avgjørelse som ble tatt på lørdagskvelden på Sande ,står jeg
fast ved . Positivt var det med en minnemarkering der oppe på lørdag ettermiddag.
Grunnen til at jeg tok opp saken på "nøytral grunn " var at jeg har fått anonymt mail med
lite hyggelig innhold . Da er det bedre å ta det hele opp på demokratisk vis her.

Har faktisk de to påfølgende ukene heller valgt å rette oppmerksomheten på minnemarkeringer rundt om , i stedet for dansenyheter.
At jeg har mer sympati overfor de orkestrene som i disse vonde ukene lot være å spille
er mitt valg . Dette var en voksen beslutning av de som valgte å ikke spille . Ta for eksempel Ingemars som skulle spilt på Sunne , Rainbow m.fl.
La oss legge det vonde bak oss , og se framover nå.
Det er en tid for sorg og empati , og en annen tid for dans .
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Arnfinn

PosteTema: Re: 22-23 juli -2011   Man Aug 08, 2011 7:34 pm

En ting er i allefall veldig positivt . De orkestrene som har spilt de to siste helgene i
juli , har valgt å holde en lav profil når det gjelder "festbilder" fra de to siste helgene
i juli . Dette skal dere ha stor takk for !
Kunne det være en ide om noen uker å arrangere en støttegalla , der orkestrene spilte
og inntekten gikk til oppbygging på Utøya ?
Slik jeg kjenner de fleste musikere , ville mange sikkert stille opp .
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Thomas Neraasen
Admin

PosteTema: Re: 22-23 juli -2011   Man Aug 08, 2011 8:33 pm

Jeg mener uansett at du gikk altfor hardt ut på Dansaktuellt, og det står jeg for. Husk at terrormannen hadde ønske om å lamme Norge, og det har han delvis klart så lenge så mange har avlyst ting og tang osv. Vi må tenke litt i de baner også, selv om man selvsagt må vise respekt for de rammede i tillegg.

Når det gjelder støttekonsert/galla til inntekt for Utøya så er det et flott tiltak som jeg ganske sikkert tror vil komme også. Kanskje også en støttelåt a la Tsunami-katastrofen kommer med flere av våre kjente dansebandvokalister som lager singel til inntekt for ofrene og Utøya. Tror mange ville stilt opp på slike tiltak, så det er det all grunn til å oppfordre om innad i dansebandmiljøet.

Anonyme mailer med ufint innhold er selvsagt noe vi alle bør ta avstand fra, og slike ting bør ikke forekomme uansett hva grunnen er. Nå skal det vel godt gjøres å sende helt anonyme mail, for det finnes jo IP-adresser i alle mailer som sikkert kan spores tilbake til avsender, så slike påfunn tror jeg ikke er så veldig lurt, ihvertfall ikke hvis man kommer med utsagn som går utover lovverket.
Til Toppen Go down
Arnfinn

PosteTema: Re: 22-23 juli -2011   Man Aug 08, 2011 8:51 pm

Hadde du selv mistet tanta di i et terrorangrep , så tror jeg du ville reagert på samme
måte som meg . Man får det liksom litt nærere innpå da !
En liten bønn til slutt , et av innleggene kom dobbelt opp , og dette kan du sikkert som
moderator justere.
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Thomas Neraasen
Admin

PosteTema: Re: 22-23 juli -2011   Man Aug 08, 2011 9:28 pm

Jeg har full forståelse for det, men syns likevel ikke det er noen grunn til å boikotte band og den slags.
Jeg skal gå inn og slette innlegget som kom dobbelt med en gang jeg.

Håper flere kan komme med synspunkter også, så dette ikke bare blir en privat dialog mellom For Swingende og Dansaktuellt.
Til Toppen Go down
Thomas Neraasen
Admin

PosteTema: Re: 22-23 juli -2011   Tir Aug 09, 2011 10:30 pm

Kanskje noen av bandene som valgte å spille under terrorhelga kan komme med en kommentar her på forumet også, så vi får høre deres argumenter for å spille som planlagt disse dagene?
Til Toppen Go down
Thomas Neraasen
Admin

PosteTema: Re: 22-23 juli -2011   Ons Aug 10, 2011 1:29 am

Ser forresten at du reagerer på bruken min av ordet lynsje, og det innser jeg at kanskje var et litt vel sterk ordvalg i denne sammenhengen, så det beklager jeg så mye, jeg burde nok heller brukt et litt annet ord da jeg skulle beskrive hvordan Dansaktuellt kritiserte bandene som spilte på Sande. Så hvis du godtar en unnskyldning der, Arnfinn, så beklager jeg så mye at jeg ikke tenkte godt nok over ordvalget mitt da jeg i et ganske engasjert øyeblikk forfattet det første innlegget mitt i denne tråden. Etter et google-søk så ser jeg at lynsje er synonymt med å drepe, og det blir jo fullstendig feil. Så der legger jeg meg flat.
Til Toppen Go down
Arnfinn

PosteTema: Re: 22-23 juli -2011   Ons Aug 10, 2011 8:55 am

Det er ikke bare jeg som har reagert ,Thomas . Nøyaktig 43 mail fra andre dansefolk ,
pårørende og orkestre har mailet og sendt SMS og de som har ringt har jeg ikke tellinga
på .
41 av disse har gitt oss støtte for at det var noen som virkelig våget å si ifra.
I en verden med så mye vold , er det andre måter å komme med sine synspunkter.
For å få et nyansert bilde av dette er det vel like viktig at det store flertall av orkestre som
valgte å la være å spille de 2 siste helgene i juli får komme til orde her ?
Jeg kan berolige arrangørene på Sande Dansefestival med at jeg kommer til å ta en tur dit
i august 2012 , og krysser fingrene for at det da vil være under andre omstendigheter !
Faktisk er det et hyggelig vertskap der oppe , og dette er en gylden mulighet til å få oppleve andre orkestre enn de man finner på f.eks Seljord .
Til Toppen Go down
Vis Medlemmets Profil
Thomas Neraasen
Admin

PosteTema: Re: 22-23 juli -2011   Ons Aug 10, 2011 9:09 am

Godt å høre noen rosende ord om arrangørene på Sande også. Jeg er sikker på at de ikke har hatt noen god sommer der heller med tanke på at terroraksjonen skjedde akkurat da de skulle arrangere en sikkert lenge planlagt og etterlengtet festival. Håper virkelig ingen boikotter denne flotte festivalen i framtida selv om de kanskje gjorde et litt galt valg denne gangen. Jeg har aldri vært der selv men har skjønt at dette er en arrangør som virkelig tør å tenke litt annerledes enn de store festivalene og det skal de jammen ha all honnør for.
Til Toppen Go down
Sponsored content

PosteTema: Re: 22-23 juli -2011   Today at 10:14 pm

Til Toppen Go down

22-23 juli -2011
Vis Forrige Tema Vis Neste Tema Til Toppen 
Side 1 av 1